Na całym świecie branża audiowizualna mocno odczuwa (i odczuje) zmiany jakie zachodzą w obliczu epidemii wywołanej COVID19. Niespodziewanie odwołan plany zdjęciowe wszelkich projektów filmowych, wstrzymane nagrania seriali czy programów TV – to nie tylko polskie realia. Poniżej wybrane przykłady z Polski, Europy i USA działań jakie podejmują nadawcy (prywatni i publiczni) w celu wsparcia filmowców.
Polska:
– Stypendia – Polski Instytut Sztuki Filmowej utworzył stypendia dla przedstawicieli wszystkich zawodów filmowych. Kwota stypendium wynosi 2 400zł brutto. Szczegóły i zasady przyznawania wsparcia na stronie PISF
– Kredyty dla filmowców – trwają prace nad niskoprocentowymi kredytami obrotowymi dla filmowców. Projekt zakłada uproszczoną procedurę pozyskania kredytu, złagodzone warunki osiągnięcia zdolności kredytowej, preferencyjne oprocentowanie oraz opłaty i szybsze tempo uwalniania środków.
– Zmiany w Programach Operacyjnych np. zmiana wysokości rat dotacji. W przypadku dofinansowania na rozwój projektu Instytut podjął decyzje o rozbiciu dotacji na dwie raty, z czego pierwsza, wypłacana z góry, transza wynosi 90% całej kwoty dotacji, a w przypadku dotacji na produkcję filmową 80%. Pełny opis na stronie PISF
- Zmiana definicji – obecnie filmem jest również utwór, który z powodu okoliczności niezawinionych nie został wyświetlony w kinie. To pozwala Instytutowi dofinansowywać filmy, które w pierwszej kolejności trafią na platformy VOD i PPV.
- Finansowe wsparcie produkcji audiowizualnej – umożliwiono złożenie wniosku o przyznanie wsparcia finansowego nie wcześniej niż 12 miesięcy przed rozpoczęciem prac, które mają być objęte wsparciem finansowym i nie później niż przed rozpoczęciem tych prac.
– Krakowskie Kino Pod Baranami on-line – na e-kinopodbaranami.pl można oglądać filmy z repertuaru kina. To nie jest zwykła platforma VOD, to raczej kino internetowe. W E-Kinie Pod Baranami pokazywane są filmy, które jeszcze nie tak dawno można było zobaczyć na ekranie kinowym, starsze tytuły oraz wydarzenia specjalne: filmy z prelekcją, rozmowy z twórcami, a zwłaszcza spotkania dyskusyjne.
– Filmy szybciej na Netflix – Na Netfliksie filmy „365 dni” i „Bad Boy” pojawiły na początku kwietnia się krótko po emisji w kinach, a horror „W lesie dziś nie zaśnie nikt” trafił na platformę 21 marca, tydzień po planowanej premierze kinowej, która nie doszła do skutku.
– TVP powiększa bibliotekę na vod.pl – Telewizja Polska w swoim serwisie VoD udostępniła kolejne archiwalne, cyfrowo odrestaurowane spektakle i seriale telewizyjne. Na platformę trafiły m.in. spektakle „Mieszczanin szlachcicem”, „Fircyk w zalotach” i „Zemsta” oraz seriale „Chłopi” i „Rodzina Połanieckich”. Wszystkie produkcje dostępne są za darmo.
Niemcy:
– Nadawcy ARD, ZDF, RTF, ProSiebenSat.1 dzielą koszty wynikające z przerwy wywołanej wirusem. W zależności od indywidualnej oceny ProSiebenSat.1 podzieli „nieuniknione koszty” do 50% lub więcej związane z produkcją zamkniętą lub przełożoną.
Włochy:
– RAI kładzie nacisk na programy dla dzieci (które pozostają w domach) i wyprodukuje nową serię fantasy Dragonero.
Francja:
– France TV zapewnia kontynuację współpracy z dostawcami programów w sprawach administracyjnych, artystycznych i redakcyjnych, częściowe pokrycie kosztów zewnętrznych (związanych z zawieszeniem działalności) oraz możliwość negocjacji nowych terminów lub ewentualnych zmian w obecnych umowach.
Europejski Klub Producentów zaapelował do Komisji Europejskiej i rządów o nadzwyczajne wsparcie twórców filmowych. Fundusze i pożyczki w nagłych wypadkach, poluzowanie już zawartych umów, zwolnienie podatkowe i państwowe ubezpieczenie produkcji – to niektóre z 10 postulatów europejskich twórców filmowych mających na celu złagodzenie skutków kryzysu wywołanego epidemią koronawirusa
USA
– Netflix przekazuje blisko 100 milionów dolarów dla współpracujących filmowców oraz do twórców w Wielkiej Brytanii, Francji, Włoch i Hiszpani.
Być może kolejnym krokiem będzie całkowite przeniesienie premierowych filmów do sieci. Tak jak w Polsce zrobili to twórcy filmu „Sala samobójców. Hejter” w reżyserii Jana Komasy.